Історія економічних циклів. Частина 2: «Криза доткомів»

У першій частині обговорення циклів розвитку економіки ми розглянули етапи розвитку економічної кризи. Нагадаю, що він складається з наступних етапів:

  1. Рецесія,
  2. Зниження облікової ставки,
  3. Роздування ринку певного активу (формування «бульбашки»),
  4. «Перегрів економіки», передумови зростання інфляції,
  5. Підвищення облікової ставки,
  6. Криза ліквідності,
  7. Обвал ринку активу.

Тепер настав час розглянути, як це відбувається, на історичних прикладах. У цьому огляді розглянемо кризу доткомів, а наступного розберемо іпотечну кризу 2008 року.

 

Криза доткомів 2000-2001рр.

Бум інтернет-компаній почався 1995 р. Тоді США неймовірну популярність набирали “інтернет-компанії”, розвитку яких як пророкували велике майбутнє, а й наважувалися вважати, що вони витіснять традиційний бізнес.

Основна причина краху доткомів - надмірно роздуті ціни акцій інтернет компаній. Люди надто переоцінили можливості постіндустріальної економіки.

При розміщенні на біржі інтернет компаній у аналітиків виникла складність із їхньою оцінкою, оскільки вони дуже відрізнялися від корпорацій у традиційних секторах економіки.

Доткоми не мали майже нічого зі значущих активів - лише нечисленних комп'ютерів. відоме доменне ім'я та персонал.

Оскільки на той момент у компаній були відсутні активи та прибуток, вирішили як критерій оцінки взяти, наприклад, кількість аудиторії та часу, який середній користувач проводить на сайті. Так, нова індустрія отримала новий метод оцінки капіталізації гравців галузі.

Однак від однієї тільки популярності доткоми отримували мало користі. Ефективно монетизувати трафік у 90-ті роки ще не навчилися, а продавали товари та послуги лише деякі компанії. Тобто, з одного боку, був стійкий попит на акції доткомів, а з іншого, самі інтернет компанії не змогли виправдати надій інвесторів на отримання прибутку.

Крах прогнозів та обвал ринку

Варто зазначити, що на популяризацію ринку працювали аналітики, які давали «правильні» прогнози. За це вони отримували щедрі комісійні відсотки від прибутковості акцій доткомів. Роздування ринку було настільки стрімким, що річна доходність становила понад 200%.

Внаслідок цього виникла загроза зростання інфляції і центробанк ухвалив рішення підвищити відсоткову ставку. Так, з 1998 р. по 1999 р. облікова ставка зросла до 6,5%.

Наслідуючи цикл кризи, це призвело до проблем з ліквідністю і 10 березня 2000 року акції доткомів обвалилися. А оскільки входили вони у високотехнологічний американський індекс NASDAQ Сomposite, він упав більш ніж уп'ятеро. При цьому ринкова вартість компаній знизилася на 5 трлн. у період із березня 2000 по жовтень 2002 р.

Поділіться цією новиною: 
Реєструйся на безкоштовний,
очний 4-денний курс з трейдингу
*
*
Виберіть місто*
captcha
*

Ваш запит успішно надіслано!
Скоро з вами зв′яжуться.